به مقتضاى روایات عدیدهاى که از امامان بزرگوار راجع به فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعلیها و ثواب زیارت آن معظّمه رسیده است، طبعاً ولىّعصر، امام زمان ارواحنافداه نیز براى آن بانوى بهشتى احترام و تعظیم فراوان قائلند و از روى همین قراین و شواهد مىتوان گفت که آن ولىاعظم خدا نیز به زیارت عمّه بزرگوار خود، حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعلیها اهتمام دارند و مرقد مطهّر وى مورد توجّه، عنایت و الطاف امام زمان علیهالسّلام مىباشد.
و به همین مناسبت زائران بقعه منوّره از زن و مرد نیز مورد لطف خاصّ امام زمان علیهالسّلام مىباشند، زیرا آن حضرت مىبینند که دلدادگان آل محمّد و شیعیان اهلبیت علیهمالسّلام سر بر آستان عمّه گرانقدرشان ساییده و عتبه مبارکه و ضریح مقدّس او را مىبوسند.
این مطالب با نظر بر اخبار و روایات مربوط به زیارت خانم ذکر شده است و همچنین بعضى از مکاشفات و رؤیاهاى صادقه نیز که براى اهلدل و صاحباننفوس زکیّه واقع شده، حکایت از همین معنا مىکند.
مرحوم آیتاللَّه حاج آقا مرتضى حایرى رضواناللَّهعلیه، فرزند برومند مؤسّس حوزهعلمیه قم مرحوم آیتاللَّهالعظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى قدسسرّهالشریف در یادداشتهاى خود نوشتهاند: من این جریان را که اهل علم و تحقیق و دقّت در امور، زیارت حضرت معصومه سلاماللَّهعلیها را در قسمت بالاسر حرم حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعلیها انجام مىدادند، نمىپسندیدم براى اینکه:
اولاً سلام به حسب اعتبار عرفى باید به طرف آن موجود محترم باشد نه بالاى سر او و رو به قبله، که جسم مطهّر در طرف چپ واقع مىشود. و تا آنجا که مىدانم در هیچیک از سلامها به این شکل نرسیده است.
رؤساى مذهب و زعماى دین در همه اعصار براى آن بانوى آسمانى احترام فوقالعاده قائل بوده و هستند و همگى در برابر آستان با عظمت و جلالش سرتسلیم فرود مىآورند. تشرّف به حرم مطهّر و ولیّةاللَّه را افتخار دانسته و به بوسیدن اعتاب آن حضرت سرافرازند و زیارت وى را مایه سعادت و خوشبختى دو جهان و نجات و رهایى خویشتن از عذاب الیم الهى مىدانند
و ثانیاً در خصوص ضریح آن حضرت که قبر مطهّر انحراف دارد، صورت مطهّر نوعاً در پشت سر واقع مىشود.
شبى خواب دیدم که سهنفر مردمان بیابانگشته که یکى از آن سه بزرگوار - در عالم خواب معلوم بود که امامعصر عجّلاللَّهتعالىفرجهالشّریف بود، در پشت سر حضرت، رو به قبله در طرف سر مبارک ایستادهاند و به حسب ظاهر زیارت مىکنند، یعنى معلوم بود که براى زیارت ایستادهاند، ولى من کلمات آنها را نمىشنیدم.
بعداً من به روایت سعد، که دلیل بر زیارت آن وجود مبارک است مراجعه کردم. دیدم "عندالرأسمستقبلالقبلة" دارد؛ یعنى نزد سر و جانب سر، رو به قبله و "فوق الرأس" ندارد که معنى آن "بالاى سر" باشد. و نزد سر، روبه قبله، با توجه به عرفیّت سلام که باید رو به جانب جسد مطهّر باشد منطبق بر همان موضع مى باشد که در عالم خواب امام علیهالسّلام و دو نفر از یاران آن بزرگوار ایستاده بودند.(1)
تواضع بزرگان در آستانه حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعلیها
به موجب اینکه جلالت قدر و عظمت مقام بانوى اسلام، سیّده جلیله طاهره حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعلیها از مسلّمات است و مورد هیچ گونه ابهام و اجمال و یا سخن و اشکالى نیست، رؤساى مذهب و زعماى دین در همه اعصار براى آن بانوى آسمانى احترام فوقالعاده قائل بوده و هستند و همگى در برابر آستان با عظمت و جلالش سرتسلیم فرود مىآورند. تشرّف به حرم مطهّر و ولیّةاللَّه را افتخار دانسته و به بوسیدن اعتاب آن حضرت سرافرازند و زیارت وى را مایه سعادت و خوشبختى دو جهان و نجات و رهایى خویشتن از عذاب الیم الهى مىدانند.
از جمله این اعاظم و بزرگان، مرحومآیتاللَّهالعظمىبروجردى اعلىاللَّهمقامه است که شخصیّت بزرگ جهانى بود و زعیمى بلامنازع و تقریباً متّفقعلیه به شمار مىرفت.
او نسبت به مقام والاى بانوى عصمت و امامت حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعلیها تعظیم و تفخیم خاصّى مىکرد . یکى از اعلام از حواریّین آن زعیم بزرگ نقل مىکردند که: صحبت این بود که ابنسعود در سفر به تهران براى ملاقات با ایشان به قم بیاید. آقا نپذیرفتند و موافقت نکرده، فرمودند: چون اگر به قم بیاید به زیارت حرم حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعلیها نمىرود و این توهین به آن حضرت است که با من ملاقات کند ولى به زیارت حرم مطهّر حضرت معصومه سلاماللَّهعلیها نرود!
شدّت تعظیم و احترام فوقالعاده آن پیشواى بزرگ اسلامى، نسبت به مقام رفیع حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعلیها را بنگرید که از چنین موقعیّت عظیم ظاهرى و اجتماعى چشمپوشى مىکند و از اینکه پادشاه کشور سعودى به زیارتش بیاید، مىگذرد که نکند اندک غبارى بر شخصیّت والاىکریمهآل محمّد سلاماللَّهعلیها و علیهماجمعین بنشیند، در حالى که در آن روز و آن شرایط آمدن پادشاه سعودى به قم براى دیدارشان بستر بسیار مساعدى براى ارایه شخصیّت جهانى آن مرد خدا بود.
این درس بزرگى براى همگان است که درست متوجّه باشند که نقطهمرکزى و محور همه عظمتها در قم، حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعلیها و حرم مطهّر اوست و هر شخصى در پرتو آن بزرگوار مورد تعظیم و اجلال است و هرگونه احترام و تکریم از یک شخصیّت دینى و روحانى بدون مراعات مقام والاى آن حضرت بىارزش است و قابل قبول و تحمّل براى انسانهاى بزرگ و وارسته نیست.
با توجه به مواردی که بیان شد متوجه عظمت این بانوی بزرگوار شده و سعی کنیم بیش از گذشته به مقام ایشان توجه داشته و در زندگی الگو برداری و توسل به ایشان را فراموش نکنیم.
پی نوشت ها:
1. یادداشت هاى مرحوم آقاى حایرى، ص 118.